Nintendo pakt ombouwdiensten Wii en DS aan

Het laatste nieuws over Nintendo in het algemeen vindt je hier.
Plaats reactie
Hotmailer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1947
Lid geworden op: 16-12-2007 21:28

Nintendo pakt ombouwdiensten Wii en DS aan

Bericht door Hotmailer » 29-03-2008 05:50

[b]Nintendo Benelux heeft een advocatenkantoor in de arm genomen om het modden van de Wii en de verkoop van flashkaarten voor de DS te stoppen.
De eerste winkels zijn al onder de druk gezwicht.[/b]

Modchip WiiAdvocatenkantoor Lovells heeft deze week namens Nintendo Benelux brieven verstuurd aan meer dan twintig winkels die modchips voor de Wii verkopen en inbouwen, en die flashkaarten met software voor DS verkopen.
In de brief worden de bedrijven gemaand hun activiteiten ogenblikkelijk te staken.
Nintendo verzamelt momenteel nieuwe adressen voor een tweede ronde dreigbrieven, zo heeft Frank Rittinghaus van Nintendo aan Tweakers.net laten weten.
De actie lijkt effect te sorteren; Ombouwlimburg.nl en Modmybox.nl hebben al via hun websites laten weten dat ze gehoor aan de oproep geven.

De vraag is op welke gronden Nintendo de modwinkels aanpakt.
Win Yan Lam, die namens advocatenkantoor Lovells de brief verstuurd heeft, stelde tegenover [url=http://www.tweakers.net]Tweakers.net[/url] dat het ombouwen van een Wii illegaal is en bovendien dat het strafbaar is om producten aan te bieden die dat mogelijk maken.
Bij de DS is echter geen sprake van ombouwen: daar volstaat het om een flashkaart met software in het apparaat te stoppen.
Lovells hanteert daarom bij het aanpakken van de verkoop van flashkaarten een andere aanpak.
Om te beginnen zou het gebruik van de merknaam Nintendo door de verkopers in strijd met het merkenrecht zijn, maar ook zonder deze referentie zou de verkoop van zulke kaarten illegaal zijn: de flashkaarten mogen volgens de advocate niet dezelfde vorm hebben als de cartridges van Nintendo.
Win Yan Lam wilde niet onthullen welke maatregelen volgen als een winkel geen gehoor aan de oproep geeft.

Het is niet de eerste keer dat een consolefabrikant het ombouwen van zijn producten aanpakt.
In 2007 hield Nintendo in Duitsland een [url=http://life.tweakers.net/nieuws/50650/][u]vergelijkbare[/u][/url] actie en ook toen gaven winkels gehoor aan de oproep.
Ook Sony en Microsoft hebben in het verleden opgetreden tegen het modden van hun consoles.

Update: Advocatenkantoor Lovells heeft inmiddels gereageerd op dit artikel en wil benadrukken dat "de verkoop van modchips voor de Wii inbreuk op de auteursrechten van Nintendo oplevert, omdat modchips bestemd zijn voor het omzeilen van technische voorzieningen ter bescherming van auteursrechtelijk beschermde werken.
Het ombouwen van de Wii en de verkoop van flashkaarten voor de DS vormen daarom auteursrechtinbreuk", aldus advocaat Lam.
[size=9]
Bron: [url=http://life.tweakers.net/nieuws/52656/n ... s-aan.html]tweakers.net[/url][/size]

NintendoManiac
Nintendo Newbie
Nintendo Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: 25-03-2008 07:41

Bericht door NintendoManiac » 29-03-2008 12:05

Ik heb sinds twee weken een DS Lite en had een \ombouwkaart\ besteld en betaald (R4DS), ik kreeg een mail van de winkelier dat zijn verkoop van de R4DS was \verboden\ Ik kon mijn geld terugkrijgen óf een andere kaart geleverd krijgen (EZFLASH) ik koos voor de tweede optie.
Na een week was de EZFLASH nog niet binnen en ik heb nu mijn geld teruggevraagd..

(heb ondertussen via marktplaats maar een nieuwe DSTT gekocht (35,-))



p.s. Ik betwijfel in hoeverre ze de volledige verkoop van dit soort kaarten kunnen verbieden, een evt. verbod leid alleen maar tot zwarte handel.
[url=http://pcbeveiliging.forumup.nl]ARE WII HAVING FUN YET?[/url]

zackary
Nintendo Newbie
Nintendo Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 07-05-2008 01:11

Bericht door zackary » 07-05-2008 12:50

Ach, en als het hier verboden wordt kun je online wereldwijd nog terecht voor een flashkaart. Heb zelf de cyclo ds evolution uit engeland laten komen
en was nog geen 50 euries kwijt incl. verzendkosten.

traptrede
Nintendo Legend
Nintendo Legend
Berichten: 880
Lid geworden op: 10-03-2008 21:00

Bericht door traptrede » 09-05-2008 15:16

Snap het wel van Nintendo. Als iedereen zo\n kaartje koopt, koopt niemand meer spellen en krijgt Nintendo minder inkomsten. Zonder deze inkomsten kunne er veel minder ontwikkelingen plaatsvinden en schijt je jezelf dus in je zak als het ware.
Feit blijft wel dat spellen in Nederland veel te duur zijn. Uit Canada heb ik vorige week Mario Party, Mario & Sonic op de olympische spelen, Tetris en Dogz gekregen, voor de DS. Samen 65 euro, heb je hier nog geen 2 spellen voor.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen nieuws over Nintendo”