R4-kaartjes ook in VK illegaal bevonden

Het laatste nieuws over Nintendo in het algemeen vindt je hier.
Plaats reactie
Hotmailer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1947
Lid geworden op: 16-12-2007 21:28

R4-kaartjes ook in VK illegaal bevonden

Bericht door Hotmailer » 29-07-2010 16:09

[b]Een rechtbank in Londen heeft R4-kaartjes in het Verenigd Koninkrijk verboden. Met de kaarten kan opensource-software op de Nintendo DS worden gedraaid, maar ze worden veelal gebruikt voor het spelen van gekopieerde games.[/b]

De rechtszaak liep tussen Nintendo en R4-kaartverkopers Wai Dat Chan en Playables Limited. Volgens de verdedigende partijen zijn de R4-kaartjes legaal, omdat ze mogelijkheden bieden tot het draaien van legale opensource-software. Naar eigen zeggen is het niet hun intentie om piraterij te stimuleren. De rechter verwierp deze argumenten, omdat voor het draaien van die zelfgemaakte software de beveiligingsmechanismen van de DS moeten worden omzeild. Het is niet bekend of door de uitspraak alleen de verkoop van R4-kaartjes in het VK illegaal is verklaard, of dat ook de handel in flashcards van andere merken niet meer is toegestaan.

[url=http://www.crunchgear.com/2010/07/28/vi ... in-the-uk/][u]Volgens[/u][/url] Crunchgear stelde Nintendo in een verklaring dat de meeste mensen met zo\n kaartje geen zelfgemaakte software, maar gekopieerde games spelen. "Alleen al in het Verenigd Koninkrijk zijn er 100.000 flashkaartjes in beslag genomen sinds 2009." Het Japanse bedrijf verklaarde dat veel ontwikkelaars afhankelijk zijn van de legale verkopen voor de Nintendo DS. "Nintendo voert deze rechtszaken niet alleen voor zichzelf, maar ook voor de 1400 ontwikkelaars."

In Nederland [url=http://tweakers.net/nieuws/68707/rechte ... -wiis.html][u]verbood[/u][/url] de rechter eerder al de verkoop van flashcards. De jurisprudentie die uit de rechtszaken voortkomt, kan gevolgen hebben in toekomstige zaken tegen het ombouwen van andere consoles in Nederland en het Verenigd Koninkrijk.

[size=9]Bron en ©: tweakers.net[/size]

traptrede
Nintendo Legend
Nintendo Legend
Berichten: 880
Lid geworden op: 10-03-2008 21:00

Bericht door traptrede » 29-07-2010 17:13

Nog even en het gaat wereldwijd, sommige buitenlandse webshops verkopen ze al niet meer.
Wel raar dat in VK alleen de R4 wordt aangepakt, hier zijn alle flash cards verboden.

Ben wel benieuwd wanner de regel hier echt van kracht gaat, je kunt hier nog steeds diverse kaartjes bestellen...

Hotmailer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1947
Lid geworden op: 16-12-2007 21:28

Bericht door Hotmailer » 29-07-2010 17:51

Daar ben ik ook benieuwd naar, want de uitspraak was toch duidelijk dat ze binnen 24 uur hun werkzaamheden mbt verkoop van die cards moesten staken.

Wel is het natuurlijk nu slim om een stel van die kaartjes (goedkoop) op voorraad te kopen.
Als eenmaal die kaarten nergens meer te verkrijgen zijn dan kun je ze via-via aanbieden voor een hogere prijs. ;-)

Let wel, bied ze niet aan op Marktplaats oid want dan ben je alsnog snel te traceren en kan er een strafzaak tegen je gaan lopen vanuit Nintendo.

traptrede
Nintendo Legend
Nintendo Legend
Berichten: 880
Lid geworden op: 10-03-2008 21:00

Bericht door traptrede » 30-07-2010 17:20

Ik houd het gewoon op mijn eigen kaartjes, voor elke DS hier één.
Het nadeel van groot inslaan van flashcards is wel dat er volgend jaar een nieuwe DS komt en de oude kaartjes daar waarschijnlijk niet op gaan werken...

bramvlieg
Nintendo Die Hard
Nintendo Die Hard
Berichten: 653
Lid geworden op: 24-09-2008 17:44

Bericht door bramvlieg » 03-08-2010 13:32

volgens mij is dat ook de reden waarom Nintendo schoon schip wil maken :wink:
See me, Open me, Touch me, Play me!!!
Nintendo covers Tommy from The Who!!!!

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen nieuws over Nintendo”