Nintendo wint zaak om verkoop flashcards

Het laatste nieuws over Nintendo in het algemeen vindt je hier.
Plaats reactie
bramvlieg
Nintendo Die Hard
Nintendo Die Hard
Berichten: 653
Lid geworden op: 24-09-2008 17:44

Nintendo wint zaak om verkoop flashcards

Bericht door bramvlieg » 21-07-2010 19:39

[b]De rechtbank in Den Haag heeft elf Nederlandse webwinkels op de vingers getikt omdat de bedrijven het illegaal downloaden van games van Nintendo stimuleren. [/b]
Dat blijkt uit het vonnis van de rechtbank.
Nintendo daagde de webwinkels voor de rechter omdat de winkeliers zogeheten flashcards en modchips, elektronica waarmee de functionaliteit van spelcomputers kan worden aangepast, verkopen. De zaak loopt al sinds 2008.

[b]Kopieën[/b]
Met de flashcards en modchips kunnen ongeautoriseerde kopieën van computerspellen van Nintendo gespeeld worden op de spelcomputer. Bovendien verhandelden de webwinkels omgebouwde versies van de spelcomputer Wii, waarop tevens illegale spellen gespeeld konden worden.

De rechtbank oordeelde dat “de verhandelde middelen vrijwel uitsluitend worden gebruikt voor het omzeilen van de voorzieningen die Nintendo heeft getroffen om inbreuken op haar auteursrecht tegen te gaan.”

De handel in flashcards en modchips zijn volgens de rechter in strijd met artikel 29a Aw omdat met de producten een aantal beveiligingsmaatregelen worden omzeild. Mede daarom heeft de rechter de verkoop van flashcards en modchips verboden. Evenals de verkoop van omgebouwde consoles en het aanbieden van diensten die betrekking hebben op het ombouwen van spelcomputers.

[b]Schadevergoeding[/b]
De webwinkels moeten de huidige voorraden binnen 14 dagen vernietigen en de bedrijven moeten Nintendo een nader te bepalen bedrag betalen om de schade die Nintendo heeft geleden als gevolg van het onrechtmatig handelen, te vergoeden.

Het verweer van de webwinkels, dat Nintendo zich schuldig heeft gemaakt aan oneerlijke mededinging, werd door de rechtbank van de hand gewezen. Nintendo heeft volgens de rechter bewezen dat zij derden de mogelijkheid biedt om applicaties en spellen te ontwikkelen voor haar spelcomputers.

[size=9]© NU.nl/Colin van Hoek[/size]
See me, Open me, Touch me, Play me!!!
Nintendo covers Tommy from The Who!!!!

Hotmailer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1947
Lid geworden op: 16-12-2007 21:28

Bericht door Hotmailer » 21-07-2010 23:22

Yep, het is gedaan met de pret..eerst werd al dealextreme.com flink aangepakt en nu ook de lokale zaken..

Wat ze nu wel in de hand gaan werken is dat betreffende kaartjes en mod-chips nu in het illegale circuit belanden, wat als resultaat heeft dat de prijzen flink zullen stijgen en enige garanties op die zaken niet meer van toepassing zullen zijn.

NB. Dat is dus ook mede een reden waarom er binnen het forum niet over Wii modding en games downloaden/modden gesproken mag worden..anders trekt de provider op laste van Nintendo ook hier de stekker er uit.

Edit: Btw grappig..zo\n beetje de grootste DS cards shops van Nederland verkopen nog steeds de DS backup cards.
Zie: http://www.sidderwebshop.nl en http://www.bigdennis.com ;-)

bramvlieg
Nintendo Die Hard
Nintendo Die Hard
Berichten: 653
Lid geworden op: 24-09-2008 17:44

Bericht door bramvlieg » 22-07-2010 11:13

zelf zou ik het jammer vinden als in de nieuwe 3ds geen homebrew kan worden afgespeeld..
See me, Open me, Touch me, Play me!!!
Nintendo covers Tommy from The Who!!!!

traptrede
Nintendo Legend
Nintendo Legend
Berichten: 880
Lid geworden op: 10-03-2008 21:00

Bericht door traptrede » 22-07-2010 15:18

Het is wel jammer dat de kaarten niet meer verkocht worden, maar wel logisch vanuit Nintendo gezien.
Gelukkig hebben we vanmorgen nog een kaartje ontvangen via de post :wink:

Voor de Wii heb je geen chip nodig om illegale spellen te spelen, dat lukt ook met een soft ware aanpassing, dat wordt dus nog een nieuwe ronde voor Nintendo.

Ben wel benieuwd wat de ontwikkelingen voor de toekomst zullen zijn op dit gebied.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen nieuws over Nintendo”