Nintendo onderzoekt zelfmoorden bij Wii-fabriek

Het laatste nieuws over Nintendo in het algemeen vindt je hier.
Plaats reactie
bramvlieg
Nintendo Die Hard
Nintendo Die Hard
Berichten: 653
Lid geworden op: 24-09-2008 17:44

Nintendo onderzoekt zelfmoorden bij Wii-fabriek

Bericht door bramvlieg » 28-05-2010 22:38

Nintendo gaat onderzoek doen naar de werkomstandigheden bij Foxconn, een fabriek waar Wii-spelcomputers worden gemaakt. Aanleiding hiervoor is dat een opvallend groot aantal werknemers van het Chinese bedrijf in de afgelopen maanden een zelfmoordpoging heeft gedaan. De afgelopen maanden zijn zestien werknemers van het dak van Foxconn-gebouwen afgesprongen in een poging een einde aan hun leven te maken. Aanleiding hiervoor zouden erbarmelijke werkomstandigheden zijn die de mensenrechten van de werknemers schenden.
Foxconn is de grootste elektronicafabrikant ter wereld en niet alleen Nintendo start een onafhankelijk onderzoek naar de werkomstandigheden binnen het bedrijf. Woensdag kondigden Apple, Hewlett-Packard en Dell, die ook producten bij Foxconn laten produceren, aan ook een onderzoek te starten naar het bedrijf. Ook Sony\s PlayStation 3 en Microsoft\s Xbox 360 worden geproduceerd in de fabrieken van Foxconn.

Brief

Foxconn betaalt de families van de overleden werknemers een compensatiebedrag. Volgens de Telegraph gaat het hier om een bedrag dat gelijk is aan tien gemiddelde jaarlonen. Deze hoge compensatie zou volgens een reden kunnen zijn voor depressieve werknemers om zelfmoord te plegen.

Onlangs wilde het bedrijf alle werknemers een brief laten tekenen, waarin ze zouden beloven zichzelf geen kwaad te doen. Pleegt een werknemer vervolgens zelfmoord, dan hoeft Foxconn het compensatiebedrag niet uit te betalen. De directeur van Foxconn zag zich echter genoodzaakt de brief terug te trekken, nadat de media er lucht van kreeg.

Het is niet de eerste keer dat Foxconn negatief in het nieuws komt. Er wordt al langer gesproken over de slechte werkomstandigheden en eerder deze maand werd bevestigd dat twintig bewakers een tweetal werknemers in elkaar heeft geslagen in augustus.

Maatregelen

Foxconn heeft verschillende maatregelen genomen om meer zelfmoorden te voorkomen. Zo heeft het bedrijf psychiaters in dienst genomen en netten tussen de opgehangen om mensen die van een gebouw springen op te vangen. Het bedrijf verhoogt tevens het loon van de werknemers met twintig procent. Volgens Foxconn zat deze loonsverhoging echter al langer in de planning en is dit niet een reactie op de recente zelfmoordpogingen.
© Gamer.nl
See me, Open me, Touch me, Play me!!!
Nintendo covers Tommy from The Who!!!!

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen nieuws over Nintendo”