R4-kaart brengt DS-games in problemen

Het laatste nieuws over Nintendo in het algemeen vindt je hier.
Plaats reactie
bramvlieg
Nintendo Die Hard
Nintendo Die Hard
Berichten: 653
Lid geworden op: 24-09-2008 17:44

R4-kaart brengt DS-games in problemen

Bericht door bramvlieg » 20-02-2010 21:30

Het was een kwestie van tijd, maar de razend populaire R4-kaart voor de Nintendo DS heeft een distributeur van DS-games nu doen besluiten een nieuwe game maar niet eens meer in de winkels te leggen.
De Nederlandse gamesdistributeur Brizamila Entertainment brengt de Nintendo DS-game Ace Attorney Investigations: Miles Edgeworth niet uit in de Benelux.

Woordvoerder Robin Wolff in Nintendo-tijdschrift NGamer. ,,De DS is door de R4 niet langer levensvatbaar. Er wordt erg gemakkelijk over gedaan, maar wij durven geen risico meer te lopen op dit platform," zo legde Wolff uit tegenover het blad.

Met de R4-kaart, die hetzelfde formaat heeft als een DS-spelletje kun je tientallen, soms honderden, -gekopieerde- DS-spelletjes tegelijk meenemen en naar keuze spelen. Op een simpel micro-SD-kaartje dat je in de R4-kaart schuift. Een klein -gedownload- softwarepakketje zorgt dat de DS denkt dat het originele spel in de gleuf zit.

Nintendo wil juridisch actie voeren tegen verkopers van de kaart in Nederland. In winkels ligt-ie nauwelijks, maar op internet is-ie op veel plaatsen te koop. Voor 25 euro, inclusief micro-SD-kaart.

Of zo\n juridische actie succes zal hebben is de vraag. Nederlandse rechters hebben bij mp3-kopieën immers herhaaldelijk uitgesproken dat het maken van een reservekopie voor eigen gebruik toegestaan is. En wat is er nu handiger dan met vakantie te gaan met al je favoriete games op één kaartje in je DS, in plaats van alle losse games mee te slepen. Met als risico dat je ze kwijt raakt, of dat ze beschadigd raken aan de rand van het zwembad of langs de skipiste.

Overigens zijn er naast de R4-kaart nog andere kaartjes die exact hetzelfde beogen, zoals de EZflash en de M3-kaart.

En ook voor de opvolger van de DS en DS Lite, de DSi zijn \verzamelkaartjes\ te koop.

Nintendo Benelux zegt bij monde van Sarah Dijkstra: ,,Er worden jaarlijks nog grote hoeveelheden videogames via de reguliere weg verkocht. Op het moment lopen er nog rechtszaken aangaande het onderwerp en wil ik graag wachten op de uitspraak om hier dieper op in te kunnen gaan.\\
bron: AD Digitaal
See me, Open me, Touch me, Play me!!!
Nintendo covers Tommy from The Who!!!!

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen nieuws over Nintendo”