Review Zack & Wiki: Quest for Barbaros' Treasure

Recenties van Wii Games.
Plaats reactie
Margareth
Retired Admin
Retired Admin
Berichten: 804
Lid geworden op: 16-12-2007 17:03

Review Zack & Wiki: Quest for Barbaros' Treasure

Bericht door Margareth » 06-02-2008 23:59

[b]Geschreven door Wesley Domingos. Wii Party[/b]

[i]Al lange tijd wacht menig gamer op Zack & Wiki. Nog véél langer horen we al met z\n allen aan hoe de Wii te weinig boeiende games zou hebben. Maar los van of dit statement waar is of niet, kunnen we wel met zekerheid stellen dat de Wii er een nieuw pareltje bij heeft. Verder lezen dus ![/i]

Tenzij je een gamer met trots bent en de game direct bij release hebt aangeschaft, maar zelfs dan kan het natuurlijk geen kwaad om verder te lezen. Ik kan het overigens goed begrijpen wanneer je Zack & Wiki inderdaad al zo\n twee weken in bezit hebt, want ik herinner me de december line-up van vorig jaar nog maar al te goed. Het stelde eigenlijk weinig voor, maar dat maakte ons niet uit zo lang Zack & Wiki: Quest for Barbaros\ Treasure op de lijst bleef staan. Echter gebeurde wat velen al op voorhand vreesden: de game werd uitgesteld. Het positieve was wel dat het \slechts\ een maand uitstel was. Dat zouden we wel redden, dan maar gewoon een maandje minder gamen. Maar het wachten is inmiddels voorbij, dus sluit je Wii weer aan! De maand ging al aardig van start met NiGHTS: Journey of Dreams, maar dé topper waar velen zo op gehoopt hadden, is het niet. Het is aan Capcoms Zack & Wiki om ons alsnog het nieuwe jaar met een knal te laten beginnen.

[img]http://static.gameparty.net/thumbs/95218/220.jpg[/img] [img]http://static.gameparty.net/thumbs/95221/220.jpg[/img]

Zack & Wiki is een unieke game, in de zin dat een dergelijke game alleen gemaakt kan worden voor de Wii. Misschien is Quest for Barbaros\ Treasure wel het eerste spel op de Wii dat goed gebruik maakt van de motion sensing mogelijkheden zonder al te nadrukkelijk aanwezig te willen zijn en zonder geforceerd over te komen. Daar later meer over, eerst wil ik wat algemene info vertellen over de game. Zo weten jullie waarschijnlijk al dat dit een ouderwetse point-and-click adventure is. Dit brengt ons direct bij het grootste minpunt van de game: het verhaal. De toppers in dit genre blinken veelal uit door sublieme gameplay te combineren met een strak verhaal, maar dat laatste aspect missen we een beetje hier. Bij het opstarten van de game wordt nog wel de illusie opgewekt dat dit piratenavontuur wordt voorzien van een grootse missie. Zack en Wiki, piraten van de Sea Rabbits, worden namelijk tijdens een vlucht beschoten door de vijandelijke Rose Rock pirates, waarna ze terecht komen in the middle of nowhere. Al gauw vind je een schatkist, waarin zich het gouden hoofd van de legendarische Barbaros bevindt. Deze gast is gewoon in staat om te praten en laat weten dat hij de rest van z\n lichaamsdelen graag nog eens terug zou willen zien. Maar als oud-piraat weet Barbaros als geen ander dat je gunsten dient te betalen met gunsten, zodoende belooft hij Zack zijn schip als Zack en Wiki zijn wens weten in te willigen. Daarvoor zijn ze best bereid om de nodige gevaren te trotseren, want we hebben het hier natuurlijk niet over het eerste het beste schip.

Dit is hoe het verhaal begint en hoe je tevens kennis maakt met de in-game mechanismen. Het bovenstaande is namelijk min of meer geperst in het ietwat langdradige eerste level. Persoonlijk heb ik geen last van het gebrek aan een sterk verhaal en dat de main characters hierdoor niet echt een persoonlijkheid weten te worden. Echter ben ik wel van mening dat men hiermee een kans gemist heeft om de game van nóg meer karakter te voorzien. Wellicht een aspect om bij een eventueel vervolg aan te werken. En zo niet, dan scharen we deze franchise voortaan gewoon in het rijtje met Mario en andere game characters zonder concrete verhalen en dito persoonlijkheden. Desalniettemin zitten er voldoende grappige passages in de game.

[img]http://static.gameparty.net/thumbs/95219/220.jpg[/img] [img]http://static.gameparty.net/thumbs/90499/220.jpg[/img]

De controls in Zack & Wiki zijn simpel, zoals het hoort in een point-and-click. Gebruik de pointer on-screen in combinatie met de A-knop om de omgeving te verkennen en om je voort te bewegen, daar is verder weinig bijzonder aan. De gameplay zit eigenlijk even simpel in elkaar, maar is o zo solide. De omgevingen zijn nooit groots, waardoor je altijd het gevoel hebt dat de puzzels op lossen zijn, omdat alles wat je nodig hebt standaard in de buurt is. En dat zonder dat het ten koste gaat van de uitdaging. De game is in feite op het volgende principe gebouwd: je begint een level op locatie A, wil naar B, maar dat kan niet zonder activiteit C te doen op locatie D. De eerste twee levels laten je op een niet meer dan aardige wijze kennis maken met dit principe, maar zelf was ik al vanaf het derde level echt onder de indruk van de constructies die je in dit spel tegen komt. Ik ben er dan ook van overtuigd dat iedereen met enige passie voor puzzelen dit bij het spelen al gauw kan beamen. Goed nieuws trouwens voor de avonturiers onder ons: in latere levels zullen inderdaad meerdere wegen ons naar Rome kunnen leiden.

Zack & Wiki weet zich op twee specifieke punten te onderscheiden van soortgelijke games. Het eerste punt is de wijze waarop de Wii Remote wordt toegepast wanneer je gebruik probeert te maken van items. De controller dient in dit soort gevallen te worden vastgehouden zoals je in het echt ook zou doen met bijvoorbeeld een zaag of een vishengel, en het moet gezegd worden: op enkele onregelmatige slippertjes na werkt het uitstekend! Het tweede punt is een grappige feature waarbij Wiki\s aparte eigenschap om in een bel te veranderen handig van pas komt. Door de bel te schudden (uiteraard door met de Wii Remote te shaken) kunnen vijandige beesten getemd worden. Maar interessanter is dat diezelfde beesten op deze manier getransformeerd kunnen worden in zeer handige items. Je kunt ze overigens ook weer terugveranderen naar hun oorspronkelijke staat, en daar zullen sommige puzzels dankbaar gebruik van maken.

Overigens zijn er opties in het leven geroepen die het spel makkelijker en daarmee leuker proberen te maken. Vastzitten in een puzzelgame is natuurlijk altijd vervelend, vandaar dat je het orakel op kunt roepen. Het orakel is in staat je hints te geven over je missies én om je terug te brengen naar het moment vlak vóórdat je faalde. Uiteraard tegen betaling, maar da\s logisch.
Tevens is er een soort ranking systeem in het leven geroepen voor de bikkels. Dit systeem houdt bij hoe effectief je een level hebt geklaard, gebaseerd op de verschillende activiteiten binnen een level. Een simpel voorbeeld is het volgende: je hebt een sleutel met twee uiteinden: een driehoek en een kruis. Stop je eerst de driehoek in een kruisslot, dan zul je voor dat specifieke onderdeel slechts de helft van de punten krijgen. Op deze wijze wordt de replayability wat opgeschroefd, opdat je eindelijk alle levels foutloos zal willen voltooien.

[img]http://static.gameparty.net/thumbs/90219/220.jpg[/img] [img]http://static.gameparty.net/thumbs/90494/220.jpg[/img]

Realistische graphics zul je niet tegenkomen in Zack & Wiki: Quest for Barbaros\ Treasure, maar die zul je dan ook niet missen. De cell-shaded graphics zijn namelijk uiterst prettig voor het oog en daarnaast nog mooi afgewerkt ook. Het geluid is tevens erg degelijk, al springt het er minder bovenuit dan de graphics. Dit komt dan vooral door de repetitieve Japanse stemmetjes die in het spel zitten. Hier en daar zul je echter wel simpele doch catchy tunes tegenkomen en daar kunnen we zeker vrede mee hebben. Het volgende is overigens niet direct gerelateerd aan de audiovisuele prestaties van de game, maar is absoluut het vermelden waard. Een avontuur is uiteraard geen avontuur zonder de nodige valkuilen en vijanden, die er hoogstpersoonlijk voor kunnen zorgen dat je missie abrupt verstoord wordt. Er zijn logischerwijs veel verschillende manieren om aan je einde te komen, maar het mooie is dat elke situatie - zelfs binnen een level - een eigen cut-scene weet te triggeren, welke alle naadloos in-game geïntegreerd zijn. Chapeau!

[b]Het is moeilijk uit te leggen wat een game als Zack & Wiki nu bijzonder maakt zonder te spoilen. Zelfs met spoilers blijft het een lastig verhaal, want de voldoening van het oplossen van puzzels dien je simpelweg zelf te ervaren. Het beste van alles vind ik dat ze de game zeer uitdagend hebben weten te maken, zonder gebruik te hoeven maken van grote omgevingen. Dat schrikt namelijk mensen af, terwijl je nu altijd weet dat de oplossing nabij is. Maar of je de oplossing zult zien? Dat is een tweede. Al met al hebben we hier te maken met een geweldige game, die hopelijk een voorbode is voor dat wat er nog moet komen dit jaar. Kopen![/b]

Plaats reactie

Terug naar “Wii - Reviews en Previews”