DSL werkt wel, batterij kan niet opladen

Voor en door gebruikers...
Hotmailer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1947
Lid geworden op: 16-12-2007 21:28

Re: is het niet gewoon deze

Bericht door Hotmailer » 05-09-2009 12:33

[quote="colja2002"]staat hr niet voor hoogomhige SMD weerstand 0603[/quote]

Dat is geheel [url=http://shop.conrad.nl/elektronica-meeta ... erstanden/]juist[/url]! ;-)
Het blijft soms lastig om bepaalde coderingen te onderscheiden van elkaar als het om SMD componenten gaat, maar in dit geval is het wel duidelijk.

Yoepie
Nintendo Lover
Nintendo Lover
Berichten: 72
Lid geworden op: 17-06-2009 11:29

Bericht door Yoepie » 05-09-2009 17:55

Tis alleen jammer dat er Q4 bij staat, dat wijst op een transister, power transistor, mosfed hexfed of iets in die trant, componentje heeft ook 4 pennen waarvan 2 pennen doorgelinkt. en HS wijst naar fabrikant, type en elke fabrikant heeft zijn eigen codering. Dit component is ook uitgebracht onder meerdere nummers
HR
HS
HS 06
4D [u]651[/u]
4D [u]705[/u]

En waar ik ook zoek in kan het niet vinden, geen enkele referensie. kortom :evil: :evil: :evil:

Maar kan je wel verzekeren dat het geen 0603 weerstand is :)

Hotmailer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1947
Lid geworden op: 16-12-2007 21:28

Bericht door Hotmailer » 05-09-2009 18:28

True, weerstanden worden altijd aangeduid met \R\

Als het goed is moet ik nog ergens een lijstje met DS componenten hebben liggen, kun je me precies vertellen welk type en revisie motherboard het is?
Dit is namelijk van belang omdat diverse revisies andere component waardes kunnen hebben.

Yoepie
Nintendo Lover
Nintendo Lover
Berichten: 72
Lid geworden op: 17-06-2009 11:29

Bericht door Yoepie » 05-09-2009 19:03

Het maakt niet uit welk type en revisie het bordje is waar het component op geplakt zit, de functie blijft het zelfe.
Het gaat om Q4, Sot89 behuizing.

Hotmailer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1947
Lid geworden op: 16-12-2007 21:28

Bericht door Hotmailer » 06-09-2009 02:06

[quote="Yoepie"]Het maakt niet uit welk type en revisie het bordje is waar het component op geplakt zit, de functie blijft het zelfe.
Het gaat om Q4, Sot89 behuizing.[/quote]

Wat ik heb kunnen vinden in een catalogus is het volgende:

[b]Value[/b]
FCX1149A

[b]Description[/b]
Transistor, PNP SOT-89

[b]Size[/b]
0.126 X 0.250

[b]Part Number[/b]
FCX1149A

[b]Manufacturer[/b]
ZETEX


En hier nog de [url=http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... Xurqxr.pdf][u]datasheet[/u][/url] van Astec, waar nog wat meer indepth info staat omtrent de SOT-89 socket transistor.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
En ja, ik blijf het ook lastig vinden met die SMD\s, want de codes kunnen nogal eens verschillend zijn, terwijl ze toch dezelfde waardes hebben.
Maar zelfs de waardes kunnen nogal verschillend zijn en ik krijg meteen een ingeving dat bovenstaande info eigenlijk ook te weinig is.

Verder weet ik nu ook niet zeker of het een NPN of een PNP is, want een socket SOT-89 transistor word in beide uitvoeringen geleverd.
Mocht ik zsm nog wat meer weten (ik ga oa even wat leveranciers bellen) dan geef ik het hier wel even door.

Edit: zie ik net voor het eerst jouw schema. :oops:
Daar staat toch duidelijk een NPN, of was je daar nog niet zeker van?

[img]http://i249.photobucket.com/albums/gg21 ... DSLite.jpg[/img]

colja2002
Nintendo Freak
Nintendo Freak
Berichten: 136
Lid geworden op: 24-09-2008 13:06

overzetten

Bericht door colja2002 » 06-09-2009 09:29

Wat ik altijd doe als ik een vermoeden heb .

Dan desoldeer ik het betreffende component los van een werkend exemplaar en vervang die voor het door mij vermoede defect exemplaar.

En dan maar duimen of het probleem is opgelost ( vaak werkt dit prima)..
Wat ik heb
1 maal dsi xl
1 maal ds lite blauw
1 maal ds grijs

ik repareer ds/ ds lite /dsi en iphone

Yoepie
Nintendo Lover
Nintendo Lover
Berichten: 72
Lid geworden op: 17-06-2009 11:29

Bericht door Yoepie » 06-09-2009 19:08

Je moet natuurlijk niet de oude DS er bij pakken 8)

Het gaat om de volgende component, en door dat ik niet weet wat Q4 is heb ik er een npn transistor van gemaakt. Maar het zou ook een fet kunnen zijn.

[img]http://mips-consoles.nl/plaatje/P8060191.gif[/img]

colja2002
Nintendo Freak
Nintendo Freak
Berichten: 136
Lid geworden op: 24-09-2008 13:06

heb je gen oud moederbordje war je deze af kan halen?

Bericht door colja2002 » 06-09-2009 19:36

anders wil ik er wel 1tje voor je desolderen hier van een oud bordje en je deze toesturen....


ben benieuwd wat er dan uitkomt
Wat ik heb
1 maal dsi xl
1 maal ds lite blauw
1 maal ds grijs

ik repareer ds/ ds lite /dsi en iphone

Hotmailer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1947
Lid geworden op: 16-12-2007 21:28

Bericht door Hotmailer » 06-09-2009 20:47

[quote="Yoepie"]Je moet natuurlijk niet de oude DS er bij pakken 8)

Het gaat om de volgende component, en door dat ik niet weet wat Q4 is heb ik er een npn transistor van gemaakt. Maar het zou ook een fet kunnen zijn.
[/quote]

:oops: :oops: Ja, je hebt gelijk!
Normaal gesproken heb ik meteen de juiste foto\s voor me, maar deze had ik in een half brakke (en late) bui geplaatst.
[color=blue]Edit: het is overigens niet een foto van een DS Phat, maar van de [url=http://pc.watch.impress.co.jp/docs/2008/1101/dsi50.jpg][u]DSi[/u][/url].[/color] ;-)

Maar goed, tja..het is idd moeilijk te zien, PNP, NPN, FET en dan is het nog maar de vraag welke waardes.
Ik denk alleen niet dat het een FET is en gezien de schakeling lijkt het me een PNP, maar ja dat is verder moeilijk te zeggen dan "meten is weten". ;-)

Yoepie
Nintendo Lover
Nintendo Lover
Berichten: 72
Lid geworden op: 17-06-2009 11:29

Bericht door Yoepie » 13-09-2009 22:51

[quote="Hotmailer"][quote="Yoepie"]Je moet natuurlijk niet de oude DS er bij pakken 8)

Het gaat om de volgende component, en door dat ik niet weet wat Q4 is heb ik er een npn transistor van gemaakt. Maar het zou ook een fet kunnen zijn.
[/quote]

:oops: :oops: Ja, je hebt gelijk!
Normaal gesproken heb ik meteen de juiste foto\s voor me, maar deze had ik in een half brakke (en late) bui geplaatst.
[color=blue]Edit: het is overigens niet een foto van een DS Phat, maar van de [url=http://pc.watch.impress.co.jp/docs/2008/1101/dsi50.jpg][u]DSi[/u][/url].[/color] ;-)

Maar goed, tja..het is idd moeilijk te zien, PNP, NPN, FET en dan is het nog maar de vraag welke waardes.
Ik denk alleen niet dat het een FET is en gezien de schakeling lijkt het me een PNP, maar ja dat is verder moeilijk te zeggen dan "meten is weten". ;-)[/quote]

Het is een pnp, zal van de week een nieuw schema in elkaar fixen.
Heb je trouwens ook info over het elektronische gedeelte van de standby functie? je weet wel kleppie dicht -> standby.

Colja het gaat er niet om dat het stuk is, het ging er mij om hoe het circuit van de voeding loopt en wat de vele paden richting de spannings regulator en weer terug doen.
Zelfde techniek word ook in de DSi gebruikt, is dus ook handig om de foutmelding er uit te halen, hoef je niet alles los te solderen :? :D

Plaats reactie

Terug naar “Help en Tips voor de DS zelf”