Soul Bubbles

Recenties van DS Games.
Plaats reactie
Niels
Moderator
Moderator
Berichten: 1098
Lid geworden op: 15-01-2008 20:08

Soul Bubbles

Bericht door Niels » 03-11-2008 16:43

[b]Mekensleep, een relatief onbekende game maker, stapt plotseling in de schijnwerpers met een geheel nieuwe puzzlegame genaamd Soul Bubbles. Al talloze puzzlegames hebben onze tweeschermige console betreden en velen daarvan hebben genadeloos gefaald. Zal Mekensleep het wel lukken om door te breken in de wereld van de Nintendo DS?[/b]

Een spel voor jong, oud en alles wat daar tussen zit.

Wanneer je Soul Bubbles opstart, word je begroet door een belangrijke mededeling:

"DISCLAIMER
This game does not depict any of the following objects or events:

* Licensed racing cars
* Post-apocalyptical soldiers
* Elfs, orcs or magicians
* Gang fights

Please do not panic!
It\s all gonna be hunky dory..."

Het moge duidelijk zijn dat Soul Bubbles voor alle leeftijden geschikt is.

[b]Gameplay[/b]

In het begin van Soul Bubbles wordt er verteld dat je een "Herder" bent en om een onbekende reden zieltjes in een zeepbel moet verplaatsen van plek A naar plek B. Nadat je even aan je achterhoofd krabt in verwarring kun je dan beginnen. Een korte tutorial en een oude Herder helpen je op weg. Zo leer je dat Herders wezentjes zijn die goed moeten kunnen blazen. Je leert een zeepbel weg te blazen, een nieuwe te tekenen en ze in stukken te snijden. Dit doe je door van masker te wisselen met de pijltjestoetsen.

Elk masker heeft zijn eigen kracht, neem nou bijvoorbeeld het tijger-masker. Met dit masker kun je de grote bellen in kleinere verdelen, die je één voor één door een dunne passage heen blaast en later weer aan elkaar doet, zodat je niet het hele level met zeven kleine bellen zit opgescheept.

Ook leer je nieuwe zeepbellen te tekenen door middel van het vogel-masker. Dit is heel handig voor wanneer je een bel verplaatst met daarin nieuwe zielen. Wanneer je zogenaamde Soul Bubble kapot gaat, bijvoorbeeld door een stekel of een vijand, moet je snel een nieuwe bel om je zielen heen tekenen. Wanneer je dat niet doet, worden ze rood en ontploffen ze als een soort ballon met confetti. Inclusief rare geluiden. Dat willen we natuurlijk niet, dus tekenen we er snel een nieuwe zeepbel omheen.

Dan heb je nog het olifantenmasker. Hiermee kun je bellen leegzuigen zodat ze krimpen, of zelfs verdwijnen. Dit is handig omdat kleine bellen overal langs kunnen en beter te besturen zijn.

Wanneer je dan weet om al je zielen bij elkaar te houden, zijn er nog verschillende dingen om rekening mee te houden in Soul Bubbles. Ten eerste is er een \pad\ van sterren door het level. Dit pad is de optimale weg om te nemen. Probeer altijd zoveel mogelijk sterren te pakken. Dit doe je door er met je bel overheen te zweven. De sterren, in combinatie met hoe lang je over een level doet, bepalen je eindscore en je cijfer.

Je kunt niet meteen elk level bezoeken. Voordat je verder kan, moet je eerst bepaalde zielen hebben overgezet naar het einde van een level. Een zekere combinatie van 15 zielen kan je vertellen hoe je bij het volgende level kan komen. Ook zijn er voor sommige levels een soort pinda\s nodig... waarom? Geen idee.

Het lijkt erop dat het verhaal van Soul Bubbles alleen bedoeld is voor het linken van de puzzels. Je moet er niet te lang over nadenken, dan komt alles goed. Als je het volgende maar onthoudt:


Zielen moeten bewaard blijven tot het einde van het level.

Sterren geven de goeie route aan.

Vijanden moet je met je stylus neer meppen.

Er zijn pinda\s verstopt. Goed zoeken dus.

En dat alles met een zeepbel.


Het meest interessante is zonder meer het aanbod aan creatieve vijanden in Soul Bubbles. Bij elke soort vijanden moet je altijd even nadenken over hoe je ze gaat aanpakken... en dat moet snel. Deze beestjes wachten niet en eten je zieltjes op voordat je het door hebt! Normale dieren eten planten of andere dieren, maar deze hebben allemaal zin in een toetje: Zeepbel met zielen! Zonder dollen, het is echt leuk om te zien hoe sommige dieren creatief zijn met de omgeving of met hun mogelijkheden. Zo zal een kikker bijvoorbeeld eerst wachten tot je in de buurt bent en dan met zijn tong de zeepbel vastgrijpen. Deze kun je afsnijden met behulp van één van je krachten. De kikker wordt dan erg verdrietig, waarop je hem genadeloos uitschakelt met een klap van je stylus.


In totaal beschik je over drie krachten, die eerder al zijn behandeld. Deze bestuur je allemaal met de pijltjestoetsen (of ABXY). Met deze krachten zul je creatief om moeten gaan om de puzzels in de levels op te lossen. Zo is het tijgermasker bijvoorbeeld handig om je bel in meerdere bellen te verdelen of om de omgeving te snoeien, zodat je het beter kunt zien. Ook kun je het vogelmasker gebruiken als je jouw bel groter wil maken, bijvoorbeeld omdat je twee hendels tegelijk moet indrukken. Soms is dit nodig om bepaalde deuren te openen of een lopende band in werking te zetten. Daarnaast kun je sterren oppakken die bijvoorbeeld achter een muur zitten door er een nieuwe bel omheen te tekenen. Een bel zonder zielen geeft alleen geen licht, zodat je er niet mee kunt gaan verkennen. Je hebt je zielen nodig om nieuwe gedeelten van de map te zien. Zonder licht knapt je bel en er is niks wat je eraan kan doen.

De laatste \kracht\ in Soul Bubbles is de kaart van de omgeving. Met een simpele tik op de kaart kun je van punt A naar punt B vliegen in een luttele seconde. Denk er wel om dat je bel niet mee gaat. Ook kun je zien waar je nog bellen hebt liggen en eventueel een ziel die je nog moet ophalen.

Als je eenmaal alles onder de knie hebt en weet hoe Soul Bubbles werkt, zul je merken hoe ontzettend vloeiend alles loopt. Met een stevige snelheid blaas je door alle levels heen. Ook is de besturing heerlijk simpel en kan de ervaren speler punt B zomaar vinden zonder de stylus van het scherm te hoeven halen.

[b]Graphics[/b]

Soul Bubbles is een grafisch hoogstandje. De meeste graphics zijn 2D, maar alle vijanden en characters zijn 3D modellen. De achtergronden voor de levels zijn bijzonder gedetailleerd, evenals de spel omgevingen zelf. De wereld zit vol met details, waarvan je de helft ook nog eens kunt manipuleren door ze leeg te zuigen, er tegenaan de blazen of door ze af te snijden. Dit spel komt geen details tekort.

Ook is de hele sfeer gewoon goed. Elke set levels in Soul Bubbles heeft een thema. Zo heb je woestijnlevels, jungle levels, zelfs levels die zich afspelen in Azië of in een oude Mayaanse tempel. Elk thema heeft weer vijf levels, die elk ook weer verschillen in detail. Wanneer je iets zoekt dat je fantasie een niveau hoger moet tillen, dan heb je het bij deze gevonden. De perfecte term voor dit spel is \eyecandy\, letterlijk snoep voor het oog.

[b]Geluid[/b]

Soul Bubbles maakt gebruik van een aparte soundtrack die past bij de verschillende levels van dit spel. Zo heeft elke set levels zijn eigen thema, soundtrack en geluidseffecten. Ook is de timing van het geluid goed onder de loep genomen. Zo dimt de muziek bijvoorbeeld op afgelegen plekken, waar het heel verlaten lijkt. Zie je echter op de achtergrond een Afrikaans dorpje en zijn er wat vijanden in de buurt, dan versterkt de muziek, zowel in volume als in activiteit. Er moet wel bij vernoemd worden dat de soundtrack van Soul Bubbles niet voor iedereen weggelegd is. Alles neigt nogal wat Afrikaans en je moet er maar net van houden.


[size=9]Bron: www.dsworld.nl[/size]

ps: kan iemand screenshots plaatsen?
[color=blue]Edit hotmailer: Post lichtelijk ge-edit dmv bold letters, bron beschrijving en tabulatie te finetunen.[/color]

HereIsTom
Retired Moderator
Retired Moderator
Berichten: 1240
Lid geworden op: 23-12-2007 05:09

Bericht door HereIsTom » 04-11-2008 02:05

Hierbij de screenshots;




[size=8]Bron: videogamer.com[/size]
[url=http://home.versatel.nl/tomjutte/][img]http://i15.tinypic.com/6u5d4sz.gif[/img]Met vriendelijke groet, HereIsTom.
[img]http://i3.tinypic.com/868fhom.jpg[/img][/url]

Plaats reactie

Terug naar “DS - Reviews en Previews”