Review Final Fantasy IV

Recenties van DS Games.
Plaats reactie
Gast

Review Final Fantasy IV

Bericht door Gast » 31-10-2008 17:15

[img]http://www.gamersnet.nl/reviews/final_f ... v/logo.gif[/img]

Wat betreft het re-releasen van games is Square-Enix net een kringloopwinkel. Minder dan een maand nadat we Dragon Quest IV bespraken, is het nu de beurt aan de vierde Final Fantasy, opgelapt en opgepoetst voor de Nintendo DS.

[b]Opgewarmd[/b]
Final Fantasy IV is oorspronkelijk in 1991 verschenen voor het Super Nintendo Entertainment System, maar heeft in Europa nooit het licht gezien. Het zevende deel, voor de PlayStation, was de eerste game uit de serie die hier verscheen en daarom is het alleen maar goed dat we deze games, opgewarmd en wel, voorgeschoteld krijgen, om er zo alsnog van te kunnen genieten. Helaas gaat dit bij Final Fantasy IV niet voor de volle honderd procent op, omdat het spel iets meer dan twee jaar geleden al eens werd heruitgebracht op de GameBoy Advance. Dat was echter een simpele port, dit is een volwaardige remake, nu voor het eerst in drie dimensies.


[img]http://www.gamersnet.nl/reviews/final_f ... ffiv_8.jpg[/img] [img]http://www.gamersnet.nl/reviews/final_f ... ffiv_9.jpg[/img]


[b]Semi turn-based [/b]
De laatste jaren heeft Final Fantasy belangrijke gameplaytechnische ontwikkelingen door gemaakt. Men lijkt bij Square-Enix enigszins te zijn afgestapt van de traditionele Japanse ideologie om met onzichtbare vijanden te werken en altijd hetzelfde turn-based gevechtsysteem te gebruiken. Deel XII was al bijna helemaal in real-time en ook bij het dertiende deel, dat volgend jaar voor de PlayStation 3 moet verschijnen, zal dit niet anders zijn.

Final Fantasy IV is echter ruim vijftien jaar oud en dus minder van deze tijd. Het gevechtsysteem is buiten de boot gevallen wat betreft de moderniseringen die deze versie heeft ondergaan, waardoor dit nog wat gedateerd aanvoelt. De gevechten zijn echter niet helemáál om beurten. Final Fantasy IV kent namelijk het Active Battle System. Dit zorgt er voor dat tijdens het gevechten steeds een balkje volloopt. Voer je een aanval of andere actie uit, dan is dit balkje leeg, waarna hij weer vol begint te lopen. Zodra hij weer gevuld is, kun je een nieuwe aanval opzetten met dat personage en omdat elk personage iets andere statistieken heeft en de snelheid waarmee het balkje zich vult varieert, kunnen ze niet allemaal tegelijk aanvallen.

Hierdoor ontpopt het gevechtsysteem zich als semi turn-based en het houdt je tijdens gevechten bij de les. Zeker wanneer je, naarmate de game vordert, een grotere party aan reisgenoten opbouwt, wordt dit nog wel eens uitdagend. Daarnaast zijn sommige vijanden ook sowieso al behoorlijk pittig. Het zal regelmatig voorkomen dat je party in de strijd sneuvelt en het is dan ook zaak altijd voldoende potions en andere items in te slaan, zodat je niet midden in een dungeon met een lege levensmeter komt te zitten.

[b]Driedimensionaal[/b]
Blijkbaar vond Square-Enix dat het turn-based vechten nog wel van deze tijd was, of het was gewoon teveel moeite om dit allemaal aan te passen. Waar men wel rigoureus het mes in heeft gezet, is de spelwereld. Deze is niet langer plat, maar driedimensionaal en voor de Nintendo DS behoorlijk mooi en uitgestrekt.

Het reizen door de game werkt volgens hetzelfde principe uit een paar andere Final Fantasy-games van weleer en, iets recenter, Golden Sun. De steden en dungeons zijn op een andere schaal in het spel gestopt dan de rest van de wereld. Tussen deze plekken reis je door over een grote landkaart te lopen. Wanneer je een stadje in loopt, verandert het scherm en ziet alles er opeens een stuk scherper uit. De animaties van dit lopen zijn helaas niet van hoge kwaliteit. Het lijkt er op dat het aantal stappen dat je personage zet niet overeenkomt met de afstand die hij er mee af legt. Hij lijkt een stap van een halve meter te zetten, om de volgende halve meter te zweven zodat het lijkt alsof hij continu loopt te moonwalken.

Daarnaast zijn ook de cutscènes aangepast. Alle personages zijn nu volwaardig driedimensionaal en men heeft zelfs wat voice acting weten in te spreken. Helaas is deze van bedroevend niveau en dit wordt nog eens extra verpest door de gebrekkige speakers van de Nintendo DS. Hierdoor is ook de muziek helaas niet in volle glorie te horen, wat jammer is, omdat deze wel van goede kwaliteit is en soms vrolijk, soms spannend en soms droevig, maar altijd even meeslepend is.


[img]http://www.gamersnet.nl/reviews/final_f ... ttle01.jpg[/img] [img]http://www.gamersnet.nl/reviews/final_f ... fiv_11.jpg[/img]


[b]Sterk verhaal[/b]
Dat geldt ook voor het verhaal. Uiteraard is het plot wel intact gebleven maar dit wordt door middel van de driedimensionale cutscènes een stuk beter aan de speler gepresenteerd. Daarnaast lijkt het verhaal sowieso van een betere en minder clichématige kwaliteit dan andere Final Fantasy-delen en andere role playing games uit deze periode. Niet langer ben jij een klein jongetje uit een rustig dorpje in een wereld die wordt bedreigd door een kwaad wat alleen jij kan bestrijden, maar nu ben je een legercommandant die wordt verraden door zijn eigen koning.

Cecil is de hoofdpersoon, die het Red Wing Squadron aanvoert, de elite-eenheid van de luchtmacht van de wereld waarin de game zich afspeelt. Hij wordt verraden door zijn eigen koning, die hem allerlei smerige missies tegen zijn volk laat uitvoeren. Dit kan hij uiteraard niet over zich heen laten komen en dus rebelleert hij. Wat volgt zijn een serie plottwists, intriges en verrassingen waarover ik nu vanzelfsprekend niet te veel wil zeggen. Wel is het gepast om te vermelden dat het verhaal af en toe zeker de drijvende kracht achter het doorspelen van de game is. Het komt namelijk wel eens voor dat je er de pest in krijgt omdat de moeilijkheidsgraad weer eens een tikkie te hoog ligt, maar dit is gelukkig nooit reden het spel definitief weg te leggen.

[b]Conclusie [/b]
Final Fantasy IV is een zeer sterke RPG en gelukkig niet de één-op-één port die de GameBoy Advance-versie was. Het spel kent een onderhoudend verhaal, een redelijk leuk gevechtsysteem dat duidelijk beter is dan een normale turn-based aangelenheid en een mooie driedimensionale wereld.

De game is een goede aanvulling op het reeds bestaande role playing-assortiment van de Nintendo DS en voor de liefhebbers één van de meest interessante titels voor dit najaar. Een waarschuwing wat betreft de moeilijkheidsgraad is wel op zijn plaats, waardoor beginners misschien beter eerst het derde deel uit de serie kunnen spelen.


[size=8]Bron: Gamersnet.nl[/size]

Plaats reactie

Terug naar “DS - Reviews en Previews”