City Life review

Recenties van DS Games.
Plaats reactie
Gast

City Life review

Bericht door Gast » 15-10-2008 07:40

[img]http://www.gamersnet.nl/reviews/city_life/logo.gif[/img]

[b]Toen ik naar het doosje keek van City Life was het eerste dat bij me opkwam: SimCity kloon. Ik was echter aangenaam verrast toen ik erachter kwam dat dit juist niet het geval is. [/b]

[b]SimCity behoeft weinig uitleg[/b]: je bouwt je stad, probeert iedereen tevreden te houden en zorgt ervoor dat je stad helemaal opbloeit. Uiteraard krijg je ook te maken met tornado’s, aardbevingen, buitenaardse wezens en God weet wat. Dit concept is inmiddels vaak nagedaan, maar helaas geldt hierbij niet de uitdrukking "beter goed gejat dan slecht bedacht". Vaak lijkt het namelijk meer op ‘slecht gejat’. Er eigenlijk een beetje vanuitgaande dat hetzelfde zou gelden voor City Life, propte ik het spel voor het eerst in mijn ouwe, dikke DS en wachtte geduldig tot het spel was opgestart.

[b] Verkapte tutorial [/b]
Hoewel ik had verwacht dat dit spel zich er makkelijk van af zou proberen te maken, viel dit zeker mee: naast de verplichte Sandbox Mode, de klassieke spelmodus waarin je kunt doen en laten wat je wilt, waren er ook de Campaign Mode en de Challenge Mode. De Campaign Mode leek me interessant en stond bovendien bovenaan de lijst: de ideale keuze om als eerste mee te beginnen dus.

De Campaign Mode bleek een soort van vermomde tutorial te zijn, gemixed met een leuk verhaaltje en cartoony characters. Het gaat hier echter wel om een zeer uitgebreide tutorial: niet alleen de bekende aspecten zoals het aanleggen van wegen en het bouwen van elektriciteitscentrales komen aan bod, maar ook over de verschillende bevolkingsgroepen kom je aardig wat te weten. Waar het er in SimCity voornamelijk om gaat om je stad zelf, zijn in City Life vooral de inwoners en bevolkingsgroepen erg belangrijk. In de Campaign Mode leer je dan ook hoe je ervoor moet zorgen dat er voor elke groep genoeg werk, woningen en vertier te vinden is. Even belangrijk is echter dat je ervoor zorgt dat er geen conflicten tussen de zes bevolkingsgroepen ontstaan en vooral in een grote stad met veel bevolkingsgroepen kan het managen van bevolkingsgroepen met hun bijbehorende behoeftes een hele klus zijn. De ene groep wil bijvoorbeeld meer huizen, een andere weer meer werk, en zo hebben ze eigenlijk allemaal altijd wel iets te zeuren.

Omdat het managen van al die bevolkingsgroepen dus nogal wat tijd in beslag neemt, is het meer dan logisch dat daar tegenover staat dat andere elementen, die je in Simcity bijvoorbeeld wel terug zou vinden, geschrapt zijn. Zo hoef je niet te letten op je watervoorzieningen en, hoewel je wel een elektriciteitscentrale nodig hebt, hoef je er niet op te gaan letten of alle gebouwen wel op het electriciteitsnetwerk zijn aangesloten. Ook om je afval hoef je je lang niet zo druk te maken als in, daar gaat ie weer, SimCity. Je kunt namelijk zelf afvalverwerkingscentrales bouwen. Doe je dit niet of heb je niet genoeg capaciteit, dan wordt het afval automatisch afgevoerd voor een bepaald bedrag per eenheid. Budgetten voor politie, gezondheidszorg en brandweer kun je ook lekker vergeten: het enige financiële aspect waar je mee te maken krijgt zijn leningen. Zelfs over natuurrampen hoef je je geen zorgen te maken…

[b]Missies en meer [/b]
Naast de Campaign Mode zijn er zoals gezegd ook nog de Sandbox Mode en de Challenge Mode. In de Sandbox Mode kies je eerst uit een van de drie soorten omgevingen: vallei, tropisch of canyon. Vervolgens kies je een budget en een van de vijf mappen en je bent klaar om los te gaan. Als je de Campaign Mode hebt gespeeld wijst alles zich hier helemaal vanzelf, met als verschil dat je hier niet wordt bijgestaan door twee grappige adviseurs en een irritante burgemeester die van alles vernielt. Ook hier werk je weer met de verschillende bevolkingsgroepen en ik moet toegeven: eigenlijk is best leuk om je eens een keertje geen zorgen te hoeven maken over je waterleidingen en tien adviseurs die allemaal geld willen.

In de Challenge Mode krijg je, zoals de naam al doet vermoeden, een uitdaging voorgeschoteld. Ook hier kun je kiezen uit drie omgevingen en in elke omgevingen zijn vijf verschillende missies speelbaar. Deze missies bestaan vaak uit het halen van een tot drie doelen en als je een missie hebt voltooid unlock je de volgende missie. Zoals het hoort is de ene missie moeilijker dan de andere en dus ben je hier wel een tijdje zoet mee.

[b]Conclusie [/b]
City Life DS is een leuk spel voor zowel casual gamers als gamers die van de SimCity games houden maar toch net iets anders willen. Aan de ene kant is City Life simpeler, zowel qua gameplay als geluid en graphics, maar aan de andere kant weer complexer, omdat je je meer richt op bevolkingsgroepen dan op de infrastructuur van je stad. De Campaign Mode, die eigenlijk een verkapte tutorial is, doet zijn werk goed, met name vanwege de grappige adviseurs die erin zitten. De Sandbox Mode is gewoon leuk om te doen en ook de missies zijn in orde, hoewel het er wel wat meer hadden mogen zijn. Al met al is City Life gewoon een vermakelijke game waar je best wat uurtjes zoet mee kan zijn, al moet het bouwen en managen van steden je wel een beetje liggen.


[img]http://www.gamersnet.nl/reviews/city_li ... ife002.jpg[/img] [img]http://www.gamersnet.nl/reviews/city_li ... ife001.jpg[/img]


[size=8]Bron: Gamersnet.nl[/size]

Plaats reactie

Terug naar “DS - Reviews en Previews”