Review: Sonic Chronicles: The Dark Brotherhood

Recenties van DS Games.
Plaats reactie
Gast

Review: Sonic Chronicles: The Dark Brotherhood

Bericht door Gast » 24-09-2008 08:41

[b]Sonic Chronicles: The Dark Brotherhood review[/b]

Wat is er toch met de blauwe egel aan de hand? Schitterde hij vorig jaar nog met aartsvijand Mario op de Olympische Spelen, speelt hij nu de hoofdrol in een role-playing game van BioWare?! Het moet niet gekker worden, of juist graag wel?

[b]Cliché [/b]
Van een begaafd ontwikkelaar zoals BioWare zou je verwachten dat ze een goed verhaal in elkaar hebben gedraaid voor deze Sonic-game, maar op het eerste gezicht lijkt dat echter niet het geval. Sonic heeft de boze Dr. Eggman net verslagen en wil even rust nemen, maar dan wordt Knuckles ontvoerd door een mysterieuze bende die op zoek is naar een serie kristallen om de wereld over te nemen. Sonic gaat Knuckles redden, maar zodra hij daar eenmaal aan begonnen is, zit hij vuistdiep in het complot. Het is namelijk Tails geweest die ervoor verantwoordelijk is dat Knuckles niet meer op vrije voeten is, zij het per ongeluk. Dit zet de toon voor een zeer vermakelijk plot vol met wendingen en intriges, zoals we dat van BioWare kennen.

De hand van BioWare is ook terug te vinden in het conversatiesysteem. Zoals we gewend zijn van role-playing games zijn er altijd meerdere mogelijkheden om te antwoorden. Helaas komt het maar zelden voor dat een ander antwoord daadwerkelijk tot een andere uitkomst van het gesprek leidt. Jammer, want er zijn op dit moment al een dozijn spellen die dit wel goed doen.

Wel leuk zijn de bitse antwoorden die Sonic soms kan geven. De bitse, arrogante egel laat zijn persoonlijkheid namelijk vaak genoeg weerspiegelen in zijn dialogen. Zo kun je bijvoorbeeld een flinke schep zout in de mentale wonden van berouw van Tails strooien, wanneer blijkt dat het zijn schuld is dat Knuckles is ontvoerd. Altijd leuk.

[size=8]Bron: Gamersnet[/size]
[img]http://www.gamersnet.nl/reviews/sonic_c ... hood/1.jpg[/img] [img]http://www.gamersnet.nl/reviews/sonic_c ... hood/2.jpg[/img]


[b]Slepen als Zelda, tikken als Elite Beat Agents[/b]
Sonic Chronicles: The Dark Brotherhood speelt vanuit isometrisch perspectief, dus schuin van boven. Het besturen van de blauwe egel gaat op dezelfde manier als in bijvoorbeeld The Legend of Zelda: Phantom Hourglass. Je sleept Sonic als het ware door de levels heen door de stylus over het scherm heen te bewegen. Vervolgens loopt Sonic in feite achter de stylus aan. Dit werkt erg lekker en soms leent zich dit prima voor de snelle Sonic-gameplay die dus ook een beetje in deze role-playing game is geïmplementeerd. Daarnaast is het mogelijk om verschillende interacties met de omgeving aan te gaan. Zo kun je bijvoorbeeld op een hoger platform springen, supersnel rennen, een gesprek aan gaan of objecten die in de weg staan kapot slaan, door op het interactie-icoontje boven je hoofdpersoon te tikken.

De gevechten spelen zich turn-based af. Sonic kan gedurende het spel meerdere partymembers om zich heen verzamelen, zoals Amy, Tails, Rogue of Knuckles. Voor elk personage plan je de acties vooraf. Er zijn normale aanvallen die een redelijke hoeveelheid schade berokkenen, maar geheel in stijl van een goede role-playing game kun je speciale aanvallen leren en door ontwikkelen.

[img]http://www.gamersnet.nl/reviews/sonic_c ... hood/2.jpg[/img] [img]http://www.gamersnet.nl/reviews/sonic_c ... hood/3.jpg[/img]

Deze zogeheten POW-aanvallen worden uitgevoerd door middel van een klein quick time event. Je moet de stylus bijvoorbeeld eerst op een precieze manier slepen en vervolgens op het goede moment de juiste punten aantikken om een succesvolle aanval af te ronden, vergelijkbaar met de muziekgame Elite Beat Agents. Voor elke POW-aanval zijn er speciale quick time events die zeker verderop in het spel behoorlijk lastig kunnen worden. Ook leuk is het om combo power moves uit te voeren, waarbij je je hele team kan betrekken voor extra schade.

Een andere leuke feature van Sonic Chronicles: The Dark Brotherhood is het feit dat er een kleine minigame om de hoek komt kijken zodra jij of je vijand uit een gevecht weg wil vluchten. Op zoÂ’n moment zullen de personages letterlijk wegvluchten. Het is dan de bedoeling dat je over obstakels heen springt om in te lopen op de angsthazen. Springen doe je door op de leden van je party te tikken. In het begin is dit nog kinderlijk eenvoudig, maar zodra je een team hebt opgebouwd met vier personages is het soms behoorlijk lastig.

[b]Prachtige DS-game [/b]
Grafisch ziet Sonic Chronicles: The Dark Brotherhood er zeer goed uit en de game kan meedingen naar de prijs om de beste Nintendo DS-graphics tot nu toe. Het isometrische perspectief is goed toegepast zodat de speler altijd voldoende overzicht houdt. Hoewel het spel technisch gezien tweedimensionaal is, voelt het aan als een volwaardige driedimensionale game.

Het stijltje dat BioWare over het spel heen heeft gegoten is typisch Sonic, maar ook weer kenmerkend voor de Canadese ontwikkelaar. De eerste paar omgevingen hebben we al zo vaak gezien in spellen met de blauwe egel in de hoofdrol, maar verderop in het spel komen duistere omgevingen aan bod die de sfeer honderdtachtig graden laten draaien. Zowel liefhebbers van kiddy als serieuze graphics komen hier dus aan hun trekken.


[img]http://www.gamersnet.nl/reviews/sonic_c ... hood/5.jpg[/img] [img]http://www.gamersnet.nl/reviews/sonic_c ... hood/6.jpg[/img]

[b]Conclusie [/b]
Het is voor platformontwikkelaars moeilijk om op een ander genre over te stappen. Nintendo besteedde Super Mario RPG in 1996 al uit aan Squaresoft en nu doet SEGA hetzelfde met Sonic Chronicles: The Dark Brotherhood. Overigens zou de titel \Sonic Chronicles\ kunnen duiden op het feit dat er bij succes nog meer role-playing games van de blauwe egel in het verschiet liggen, wat in dit geval helemaal niet erg is. BioWare heeft er een prima role-playing game van gemaakt die erg lekker speelt, er geweldig uitziet en een flinke speelduur herbergt.

Alle spelelementen zijn solide uitgewerkt, het is alleen jammer dat The Dark Brotherhood niks doet wat we nog niet hebben gezien op de Nintendo DS. Op zich helemaal niet erg en het spel wordt geen moment storend of repetitief, maar als er één ontwikkelaar is die revolutionaire role-playing dingen kan bedenken, dan is het BioWare wel. Je zou een zeur zijn wanneer dit je speelplezier zou bederven, zodat er voor DS-bezitters die van RPG\s houden geen enkel bezwaar meer is om deze game te laten liggen. Zeker nu Mario en Sonic vrede hebben gesloten, dus die besnorde loodgieter steun je ook niet meer wanneer je de blauwe egel boycot.

[size=8]Bron: Gamersnet[/size]

Plaats reactie

Terug naar “DS - Reviews en Previews”